Čl. 1
Predloženie návrhu na alternatívne riešenie sporu
(1) Slovenská asociácia poisťovní (ďalej len "SLASPO") je v oblasti ochrany spotrebiteľa podľa čl. I bodu 1 písmena f) Stanov Slovenskej asociácie poisťovní, subjektom alternatívneho riešenia sporov (ďalej len „ARS“) medzi poisťovňami a ich klientmi - spotrebiteľmi v sporoch vyplývajúcich zo spotrebiteľských zmlúv alebo so spotrebiteľskými zmluvami súvisiacimi. Na tento účel asociácia zriaďuje osobitný útvar Ombudsmana.
(2) Na útvar Ombudsmana sa môže obrátiť spotrebiteľ, ktorý sa domnieva, že poisťovňa, pobočka zahraničnej poisťovne, pobočka poisťovne z iného členského štátu, poisťovňa z iného členského štátu vykonávajúcou činnosť na základe práva slobodného poskytovania služieb a ktorá je zároveň členom SLASPO (ďalej len „poisťovňa“) pri poskytovaní služieb poškodila jeho záujmy a neuskutočnila nápravu podľa sťažnosti spotrebiteľa.
(3) Spotrebiteľom je fyzická osoba, ktorá v súvislosti so spotrebiteľskou zmluvou, z nej vyplývajúcim záväzkom alebo pri obchodnej praktike nekoná v rámci svojej podnikateľskej činnosti alebo povolania.
(4) Návrhy spotrebiteľov, pri ktorých je jasné, že subjekt ARS by bol neprimerane zaťažený napríklad zložitým dokazovaním, nie sú predmetom ARS podľa týchto Pravidiel.
(5) Konanie sa začína dňom doručenia úplného návrhu a je bezodplatné.
(6) Návrh možno podať
(7) Návrh možno podať v slovenskom aj anglickom jazyku a v týchto jazykoch je možné viesť aj ARS.
(8) Z návrhu musí byť zrejmé
(9) Súčasťou návrhu je
(10) Ak návrh nemá predpísané náležitosti podľa čl. 1 ods. 6 a 7, poverená osoba bezodkladne vyzve spotrebiteľa, aby v určenej lehote, nie kratšej ako 15 dní, neúplný alebo nejasný návrh doplnil, alebo spresnil. Ak spotrebiteľ napriek výzve v určenej lehote návrh nedoplní, alebo nespresní a pre tento nedostatok nemožno ďalej pokračovať, návrh poverená osoba odmietne. O týchto následkoch musí byť spotrebiteľ poučený.
(11) Návrh na začatie ARS, v ktorom spotrebiteľ neuvádza svoje meno, priezvisko a adresu, je anonymný návrh. Anonymný návrh poverená osoba odmietne, ak osobitný zákon neurčuje inak.
(12) Spotrebiteľovi možno doručovať písomnosti elektronickými prostriedkami, ak je v návrhu na začatie ARS uvedená elektronická adresa na zasielanie písomností a spotrebiteľ vyslovene nepožiada o doručovanie poštovou zásielkou.
(13) Pre doručovanie platí, že ak si adresát nevyzdvihne výzvu doručovanú doporučenou poštovou zásielkou na pošte, považuje sa za doručenú po troch dňoch od vrátenia nedoručenej zásielky, aj keď sa adresát o uložení nedozvedel. V prípade doručovania elektronickou poštou, sa výzva považuje za doručenú uplynutím troch dní odo dňa odoslania, aj keď sa adresát o nej nedozvedel.
Čl. 2
Osoby konajúce v mene Ombudsmana
(1)Útvar Ombudsmana vykonáva svoju činnosť prostredníctvom poverených osôb, ktoré sú zamestnancami SLASPO.
(2) Poverená osoba vykonáva svoju činnosť nezávisle, nestranne, dôsledne a s náležitou odbornou starostlivosťou.
(3) Poverená osoba koná na základe návrhu spotrebiteľa a začatie konania oznamuje stranám sporu.
(4) Poverená osoba doručí návrh spotrebiteľa na začatie ARS spolu s priloženými dokladmi a výzvou poisťovni, aby sa vyjadrila ku skutočnostiam uvedeným v návrhu v lehote nie kratšej ako 15 dní (§ 15 ods. 2. ZoARSS).
(5) Návrhy sú povereným osobám prideľované náhodným spôsobom s cieľom zachovania nestrannosti poverených. Strany sporu sa po obdržaní návrhu môžu vyjadriť k nestrannosti poverenej osoby. Ak sa preukáže zaujatosť poverenej osoby je návrh spotrebiteľa pridelený inej poverenej osobe.
(6) Poverená osoba je povinná zachovávať mlčanlivosť vo veciach ochrany osobnosti, ochrany osobných údajov a všetkých skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel pri výkone svojej funkcie, a to aj po skončení svojej funkcie poverenej osoby.
Čl.3
Postup pri vybavovaní návrhu
(1) Poverená osoba je povinná návrh preskúmať a ukončiť konanie, najneskôr do 90 dní odo dňa začatia konania. V zložitých prípadoch môže predĺžiť lehotu na ukončenie konania o 30 dní, a to aj opakovane. O každom predĺžení lehoty spolu s uvedením dôvodu predĺženia lehoty musia byť strany sporu bezodkladne informované.
(2) Konanie poverenej osoby je neformálne ale musí byť v súlade s právnymi predpismi, pričom pri objasňovaní návrhu využíva dôkazy podľa vlastnej úvahy.
(3) Ak poverená osoba zistí, že návrh je podľa svojho obsahu opravným prostriedkom podľa predpisov o konaní vo veciach správnych alebo súdnych, žalobou alebo opravným prostriedkom v správnom súdnictve alebo ústavnou sťažnosťou, bezodkladne o tom upovedomí spotrebiteľa, ktorý takýto návrh podal.
(4) Poverená osoba návrh odmietne, ak
(5) Poverená osoba môže návrh odmietnuť, ak zistí, že
(6) Poverená osoba návrh na začatie ARS odloží, ak
(7) Odmietnutie a odloženie návrhu spolu s uvedením dôvodu odmietnutia poverená osoba bezodkladne oznámi spotrebiteľovi; to neplatí, ak ide o anonymný návrh.
(8) Poisťovňa je povinná na základe výzvy poverenej osoby v ním určenej a primeranej lehote, ktorá nesmie byť kratšia ako 15 dní od dňa doručenia, poskytnúť
(9) Ak poisťovňa neposkytne poverenej osobe súčinnosť a Slovenská obchodná inšpekcia ako orgán dohľadu jej uloží sankciu podľa § 27 ods. 1 ZoARSS, poverená osoba je oprávnená obchodné meno
a sídlo alebo miesto podnikania poisťovne zverejniť na svojom webovom sídle najviac na 90 dní.
Čl. 4
Ukončenie alternatívneho riešenia sporu
(1) ARS sa končí dňom
(2) Ukončenie alternatívneho riešenia sporu podľa odseku 1 písm. d), e) a g) oznámi subjekt alternatívneho riešenia sporov bezodkladne druhej strane stranám sporu písomne spolu s uvedením dôvodu, pre ktorý sa alternatívne riešenie sporu ukončilo. |
(3) Poverená osoba písomne oznámi ukončenie ARS podľa odseku 1 písm. f) stranám sporu pred vyčiarknutím zo zoznamu a vráti im všetky doklady, ktoré jej odovzdali; možnosť spotrebiteľa obrátiť sa so sporom ukončeným podľa odseku 1 písm. g) na iný subjekt ARS nie je dotknutá. |
(4) Dohoda o vyriešení sporu
4.1) Ak je po dôkladnom zhodnotení všetkých zistených skutočností a vyjadrení strán sporu zrejmé, že strany sporu majú záujem o zmierlivé vyriešenie sporu, poverená osoba vypracuje návrh dohody o vyriešení sporu (ďalej len „návrh dohody“).
4.2) Návrh dohody musí obsahovať najmä:
4.3) Poverená osoba doručí návrh dohody stranám sporu a súčasne ich poučí o:
4.4) Doručením písomného súhlasu oboch strán sporu s návrhom dohody útvaru ombudsmana dôjde k uzavretiu dohody o vyriešení sporu. Poverená osoba stranám sporu bezodkladne oznámi, že ARS bolo ukončené uzavretím dohody podľa prvej vety.
4.5) Dohoda, ktorá vznikne ako výsledok ARS, je pre strany sporu záväzná; možnosť strán sporu obrátiť sa v tej istej veci na súd tým nie je dotknutá.
4.6) Ustanovenia tohto článku sa použijú primerane, ak sa dohoda uzatvára pred poverenou osobou za súčasnej fyzickej prítomnosti oboch strán sporu.
4.7) Ak strany sporu uzavrú dohodu pred poverenou osobou po vyčiarknutí zo zoznamu podľa § 7 ods. 2 písm. a) ZoARSS, ktorákoľvek zo strán sporu má právo odstúpiť od dohody do 30 dní odo dňa vyčiarknutia SLASPO zo zoznamu, inak účinky dohody zostávajú zachované. Možnosť spotrebiteľa obrátiť sa s takto ukončeným sporom na iný subjekt ARS nie je dotknutá.
(5) Odôvodnené stanovisko
5.1) Ak medzi stranami sporu nedôjde k uzavretiu dohody a poverená osoba na základe zistených skutočností dospeje k odôvodnenému záveru, že poisťovňa porušila práva spotrebiteľa podľa predpisov na ochranu práv spotrebiteľa, ukončí ARS vydaním nezáväzného odôvodneného stanoviska.
5.2) Odôvodnené stanovisko musí obsahovať
5.3) Odôvodnené stanovisko SLAPO bezodkladne doručí stranám sporu.
Čl.5
Správa o činnosti
(1) Útvar Ombudsmana SLASPO predkladá Prezídiu a Zhromaždeniu SLASPO každoročne správu o svojej činnosti, v ktorej uvedie závery zo svojej činnosti v agregovanej podobe (bez uvádzania mena konkrétnej poisťovne a spotrebiteľa).
(2) SLASPO zverejní správu o činnosti na stránke www.poistovaciombudsman.sk každoročne
do 31. marca.
Čl.6
Účinnosť
(1) Tento predpis bol prijatý s účinnosťou odo dňa 1. júla 2024.