Priemerné trvanie alternatívneho riešenia sporu Poisťovacím ombudsmanom je 54 dní. Zákon, ktorým sa alternatívne riešenie sporu riadi, ustanovuje 90 dňovú lehotu na vyriešenie sporu, ktorá môže byť predĺžená, ak si to okolnosti konkrétneho prípadu a vedenia sporu vyžadujú.
Spotrebiteľ nemusí byť ako strana alternatívneho riešenia spotrebiteľského sporu zastúpený právnym zástupcom a môže sa v ktoromkoľvek štádiu riešenia sporu rozhodnúť svoju účasť ukončiť.
Hlavným cieľom alternatívneho riešenia spotrebiteľského sporu je hľadanie kompromisu medzi zúčastnenými stranami, ktorý bude potvrdený uzatvorením súkromnoprávnej dohody. Uzatvorením dohody strany sporu môžu úspešne predísť súdnemu sporu a tým aj zvyšovaniu ich nákladov pri uplatňovaní, resp. bránení svojich práv. Dohoda uzatvorená v rámci alternatívneho riešenia spotrebiteľského sporu je pre strany sporu právne záväzná, to však nebráni tomu, aby sa strany sporu v tej istej veci obrátili na súd. V doposiaľ riešených sporoch pred Poisťovacím ombudsmanom nedošlo k situácií, kedy by uzatvorená dohoda nebola dobrovoľne plnená alebo by strany sporu mali potrebu tú istú vec riešiť aj prostredníctvom súdu.
Odôvodnené stanovisko sa vydáva v prípade, ak medzi stranami sporu nedôjde k uzatvoreniu dohody a zároveň Poisťovací ombudsman na základe skutočností, ktoré zistil pri alternatívnom riešení sporu, dospeje k záveru, že poisťovňa porušila práva spotrebiteľa podľa predpisov na ochranu práv spotrebiteľa. Takéto stanovisko nie je právne záväzné, ale môže byť podkladom pre ďalšie uplatňovanie práv spotrebiteľa prostredníctvom súdu.
Poisťovací ombudsman návrh spotrebiteľa odloží, v prípade ak nedôjde k dohode medzi stranami sporu a zároveň nedospeje k zisteniu, že poisťovňa porušila práva spotrebiteľa podľa predpisov na ochranu práv spotrebiteľa. Odloženie návrhu je v každom riešenom spore podrobne odôvodnené, tak aby spotrebiteľ dostal zrozumiteľnú informáciu o tom, prečo jeho očakávania, ktoré vo vzťahu k poisteniu mal, neboli naplnené.